Edukacja w nadzwyczajnej sytuacji: szanse, ­ograniczenia, ryzyko

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.10481

Słowa kluczowe:

nadzwyczajne sytuacje, kształcenie na odległość, uczenie się online, edukacja średnia, jakość edukacji, młodzież

Abstrakt

W artykule omówiono kwestię funkcjonowania systemu edukacji w skrajnych okolicznościach, szczególnie w kontekście pandemii COVID-19. Podkreśla on kluczową rolę edukacji w łagodzeniu globalnych zagrożeń, takich jak zagrożenia środowiskowe, epidemiologiczne, geopolityczne i inne. Szczególny nacisk kładzie się na obszar kształcenia na odległość w sytuacjach skrajnych, badając jego perspektywy, ograniczenia i zagrożenia.
Opierając się na badaniach przeprowadzonych w Ukrainie i za granicą, w szczególności na badaniu „Uczniowie szkół średnich 2021: codzienne praktyki i plany życia”, autorzy analizują uzyskane dane w trzech wymiarach: aspekcie edukacyjnym (perspektywy uczniów na temat kształcenia na odległość, zmiany w metodach uczenia się ze względu na ten format edukacyjny, modyfikacje w zaangażowaniu akademickim itp.), technologicznym (dostępność urządzeń, które mogą być wykorzystane do łączenia się z platformami edukacyjnymi) i kompetencyjnym (umiejętność obsługi urządzeń, doświadczenie w nauczaniu zdalnym). Artykuł stwierdza, że główną korzyścią edukacji online jest jej zdolność do utrzymania procesu uczenia się w ekstremalnych okolicznościach, takich jak pandemia COVID-19 i pełnowymiarowa rosyjska inwazja na Ukrainę. Niemniej jednak wśród wad tego modelu edukacyjnego wyróżnia się brak bezpośredniej interakcji pomiędzy różnymi uczestnikami edukacji. Wśród potencjalnych zagrożeń pojawiają się obawy co do ryzyka poziomu socjalizacji i potencjału degradacji zdolności intelektualnych społeczeństwa ze względu na potencjał spadku jakości ofert edukacyjnych dostępnych dla współczesnej młodzieży.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Agamben, G. (2020). Requiem per gli studenti. https://www.iisf.it/index.php/progetti/diario-della-crisi/giorgio-agamben-requiem-per-gli-studenti.html. [in Italian]

Anipchenko, S. M., Borysov, R. I., Vakulenko, S. M., Sokuryanska, L. G., & Zubarev, O. S. (2020). The modern Kharkiv family in the sociological dimension (edited by L. G. Sokuryanska). «Parus», 64 [in Ukrainian].

Arbenina, V. & Sokuryanska, L. (2012). The state of educational practices of modern students as a socio-cultural barrier to the modernisation of higher education in Ukraine. Ukrainian Sociological Journal, 1–2, 27–47. [in Ukrainian]

Bakirov, V. S. (2011). University and Society: Monograph. V.N. Karazin National University. [in Ukrainian]

Borysov, R. (2022). Ukrainian secondary school students about distance learning. Młodzież wobec zmian społecznych w świecie globalnych ryzyk. Rocznik Lubuski, 48(1), 113–126.

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. Sage.

Dewey, J. (1974). John Dewey on education: Selected writings. University of Chicago Press.

Durkheim, E. (1956). Education and Sociology. Free Press, Glencoe, IL.

Durkheim, E. (2012). Moral Education. Courier Corporation.

Education and the pandemic: What Ukrainians think about distance learning and how they evaluate EIT. Report on the results of the survey (July 31, 2020). https://dif.org.ua/article/osvita-i-pandemiya-shcho-ukraintsi-dumayut-pro-distantsiyne-navchannya-ta-yak-otsinyuyut-zno. [in Ukrainian]

Effectiveness and convenience of online learning resources. Results of a sociological study. The European Centre named after Vergeland. https://www.schools-for-democracy.org/news/efektyvnist-ta-zruchnist-onlay-n-resursiv-dlia-navchannia-rezultaty-sotsiolohichnoho-doslidzhennia. [in Ukrainian]

Odnolitok, T., Revealed how many students are starting in-person learning and whether there will be remote learning (September 1, 2023). https://www.unian.ua/society/lisoviy-rozpoviv-skilki-shkolyariv-rozpochinayut-ochne-navchannya-i-chi-bude-distanciyka-12379293.html?_gl=1*6xrqq9*_ga*NzM4MjU4OTM3LjE2OTkyODY5NzM.*_ga_TECJ2YKWSJ*MTY5OTI4Njk4MC4zLjAuMTY5OTI4Njk4MS41OS4wLjA.*_ga_DENC12J6P3*MTY5OTI4Njk4MC4zLjAuMTY5OTI4Njk4MS41OS4wLjA. [in Ukrainian]

Manheim, K. (1955). Ideology and Utopia: An Introduction to the Sociology of Knowledge (L. Wirth and E. Shile, Trans.). Houghton Mifflin.

Oksamytna, S. M. & Khomenko, L. V. (2017). Educational inequality in Ukrainian society: social determinants of educational transitions. Scientific Notes of NaUKMA. Sociological sciences, (196), 13–18. [in Ukrainian]

On Approval of the Regulation on Distance Learning: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of April 25 2013, No. 466. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13/ [in Ukrainian]

On approval of the Programme for Development of the Distance Learning System for 2004-2006: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 23, 2003, No. 1494. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1494-2003-п#Text. [in Ukrainian]

On the National Programme of Informatisation: Law of Ukraine as of July 10, 2002: official edition / ed. O.L. Bursuk. Kyiv: Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrayiny. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-вр#Text. [in Ukrainian]

Results of the parental survey “Children’s education after quarantine”. Educational Ombudsman Service of Ukraine. (2020) Report. https://eo.gov.ua/wp-content/uploads/2020/04/Rezul-taty-opytuvannia-22Navchannia-ditey-pid-chas-karantynu22.pdf. [in Ukrainian]

Sheremet, I. I. & Borysov, R. I. (2014). Educational practices of schoolchildren in Kharkiv region: indicators, dynamics, factors of actualization. Ukrainian Sociological Journal, 1–2, 70–78. [in Ukrainian]

Shchudlo, S. (2012). Higher Education in Search of Quality: Quo Vadis: A Monograph. Kharkiv-Drohobych. Kolo. [in Ukrainian]

Smirnova, O. (2020). “Unreal education”. How the pandemic exposed the problems of online learning. BBC NEWS. Russian service. https://www.bbc.com/russian/vert-cap-54027632. [in Russian]

Sokuryanska, L. G. (2021). Online education as a social and individual issue. Bulletin of Lviv University. Series Sociological, 15, 4–18. [in Ukrainian]

Sokuryanska, L. & Shchudlo, S. (2017). School Youth of the Ukrainian Borderland: Prospects and Risks of Implementing Life Strategies. Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series “Sociological Studies of Modern Society: Methodology, Theory, Methods”, 38, 35–40. [in Ukrainian]

Sokuryanska, L. & Shchudlo, S. (2022). Youth of the Ukrainian borderland in the transition to the knowledge society: values, educational plans, visions of life Success. Rocznik Lubuski, 44(1), 91–107.

Sztompka, P. (2020). Sociology. Analyze of Society. Kolir PRO. [in Ukrainian]

Touraine, A. (2014). Le retour de l’acteur: essai de sociologie. Fayard. [in French]

Arbenina, V. L. & Sokuryanska, L. G. (Eds.) (2012). Ukrainian Students in Search of Identity: A Monograph (2012). V.N. Karazin National University. [in Ukrainian]

Weber, M. (2019). The rationalization of education and training. In: Social Stratification, Class, Race, and Gender in Sociological Perspective, Second Edition (pp. 150–152). Routledge.

Yaroshenko, T. O. (2020). Distance learning in higher education: current trends. Engineering and educational technologies, 4, 8–21. http://doi.org/10.30929/2307-9770.2019.07.04.01. [in Ukrainian]

Yurchenko, O. (2021). What hurts Ukrainian scientists the most and what supports them. https://osvitoria.media/experience/shho-najbilshe-bolyt-ukrayinskym-vchytelyam-ta-shho-yih-pidtrymuye. [in Ukrainian]

Opublikowane

2023-12-21

Jak cytować

Borysov, R., & Georgievna Sokuryanskaya, L. (2023). Edukacja w nadzwyczajnej sytuacji: szanse, ­ograniczenia, ryzyko. Youth in Central and Eastern Europe, 10(16), 18–28. https://doi.org/10.24917/ycee.10481