Jak badać nierówności edukacyjne wynikające z edukacji zdalnej podczas pandemii covid-19? Badania w krajach Grupy Wyszechradzkiej (V4)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.14-23

Słowa kluczowe:

COVID-19, młodzież, edukacja szkolna, filozofia edukacji, kształcenie na odległość, nierówności społeczne

Abstrakt

Ze względu na liczne ograniczenia w Europie Środkowo-Wschodniej podczas pandemii COVID-19 obszar formalnej edukacji osób młodych zdominowały zajęcia zdalne (lekcje online). Chociaż przeprowadzono badania nad wpływem pandemii COVID-19 na edukację i włączenie społeczne młodych ludzi, ich rodzin i nauczycieli, niewiele jest badań skupiających się na młodych ludziach z obszarów wiejskich, małych miast i regionów słabiej rozwiniętych. Niniejszy tekst przedstawia wyniki wstępnej analizy, opartej na metodzie desk research, dotyczącej wpływu pandemii na nauczycieli, uczniów i ich rodziny z różnych grup i środowisk czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej. Artykuł należy zatem traktować jako wstęp do dalszych ustaleń, które będą dostępne po przeprowadzeniu badań głównych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bednárik et al. (2020). Ako v čase krízy zabezpečiť prístup k vzdelávaniu pre všetky deti. Available at: https://www.minedu.sk/data/att/16113.pdf (29.11.2021).

Bicanová, J., Korbel, V., Gargulák, K., & Prokop, D. (2021a). Dopady pandemie na žáky: Report č. 2 Dopady na well-being žáků. PAQ REsearch. Available at: https://drive.google.com/file/d/1WcyFIXqQFDEEZI1hXn_pRAb7xGdpJVIF/view (29.11.2021).

Bicanová, J., Gargulák, K., & Prokop, D. (2021b). Dopady pandemie na žáky: Report č. 1: Vnímání distanční výuky žáky / Poptávka podpůrných opatření ze strany rodičů. PAQ Research. Available at: https://drive.google.com/file/d/1qdgmVeOUcGkgHrsrfMG1LAVIRTr0QWL3/view (29.11.2021).

Blažek R., Janotová, Z., Potužníková, E., Basl J. (2019). Mezinárodní šetření PISA 2018. Prague. Available at: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/PISA_2018_narodni_zprava.pdf (29.11.2021)

Boguszewski R., Makowska M. (2013). Analiza danych zastanych – zagadnienia wstępne [w:] Makowska M., red. Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. s. 9-31.

Boudová S., Šťastný V., Basl J. (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018. Prague. Available at: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/Narodni-zprava-TALIS-2018_rozsirene_vydani.pdf (29.11.2021)

Brom C., Lukavský J., Greger D., Hannemann T., Straková J., Švaříček R. (2020). Mandatory Home Education During the COVID-19 Lockdown in the Czech Republic: A Rapid Survey of 1st-9th Graders' Parents. Available at: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2020.00103/full (29.11.2021)

Center for Economic Analyzes (2020). Distance learning through the eyes of teachers, school principals, students and parents. Available at: https://mcdn.edu.pl/3d-flip-book/raport-z-badania-ksztalcenie-na-odleglosc-oczami-nauczycieli-dyrektorow-szkol-uczniow-i-rodzicow/ (29.11.2021)

Czech Statistics Bureau (2020). Informační společnost v číslech – 2019. Available at: https://www.czso.cz/documents/10180/90577061/06100419b.pdf/4eddfdbe-8572-455b-9a68-a9f94ebc22ae?version=1.0 (29.11.2021)

Czech Statistics Bureau (2021). Porovnání kraju. Available at: https://www.czso.cz/csu/czso/porovnani-kraju (29.11.2021).

Česká školní inspekce (2020). Vzdělávání na dálku v ZŠ a SŠ – Tematická zpráva. Available at: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf (29.11.2021)

Česká školní inspekce (2021). Distanční vzdělávání v základních a středních školách Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok od nástupu pandemie nemoci covid-19. Accessible from https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/2021_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ_Distancni-vzdelavani-v-ZS-a-SS_brezen-2021.pdf (29.11.2021).

Deés Sz. (2020). Students’ opinions about online education introduced due to COVID-19. Available at: https://www.edutus.hu/cikk/hallgatoi-velemenyek-a-covid-19-vilagjarvany-hatasakent-bevezetett-online-oktatasrol/ (29.11.2021)

Digital Center (2020). Problems of digital exclusion in remote education. Expertise 3. Available at: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ekspertyza-3.pdf. (29.11.2021)

Feifei W., Boros S. (2020). Mental and physical health in general population during COVID-19: systematic review and narrative synthesis. Available at: https://esi.ppk.elte.hu/media/da/ae/cd9bc771c15dc985efc4d2356f00c582159e0bc66e2131f9fa3353eed1a5/ESI_Absztrakt-K%C3%B6tet-3-dik-Sport-Tudom%C3%A1ny-Eg%C3%A9szs%C3%A9g-Konferencia-ESI-2020Vegleges.pdf (29.11.2021)

Gardoňová, K.,  Rybanská, V. (2021). Obmedzená škola, obmedzení budúcnosť: Vplyv obmedzenia školskej dochádzky ako opatrenia proti šíreniu Covid-19 na populáciu slovneských detí. Available at: https://www.vlada.gov.sk/share/isa/obmedzena_skola_obmedzena_buducnost.pdf (29.11.2021).

Győri, J. G. (Ed.) (2020). Shadow education − Opportunity for development [Special issue]. European Journal of Education Research, Development and Policy

Hermann Z. (2020). How many students cannot reach online education? Available at: https://www.mtakti.hu/koronavirus/hany-diakhoz-nem-jut-el-az-online-tavoktatas/12769/ (29.11.2021)

Hodges C., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (29.11.2021)

Inštitút zamestnanosti. Regióny Slovenska (2021). Available at: https://www.iz.sk/sk/projekty/regiony-slovenska (29.11.2021).

International Labour Organization (ILO) (2020). Youth & COVID-19: Impacts on jobs, education, rights and mental well-being. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_753026.pdf (29.11.2021)

Komenského inštitút. (2021). Veľký priskum o dopadoch pandémie na školstvo. Available at: https://komenskehoinstitut.sk/prieskum-2021/ (29.11.2021).

Kovács K. E., Szabó F., Győri K. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Hungary [unpublished].

Miszczuk A. (2010). Peryferyjność regionów (Peripherality of regions), [in:] Europejskie wyzwania dla Polski i jej regionów (European challenges for Poland and its regions), A. Tucholska (ed.), MRR, Warsaw.

Myck M., Oczkowska M., Trzciński K. (2020). Closed schools: conditions of students for distance learning during the COVID-19 pandemic. March 28, 2020, CenEA Comments. Available at: https://cenea.org.pl/wp-content/uploads/2020/03/komentarz_20200328_en.pdf (29.11.2021)

OEES (2020). The problem of digital exclusion in remote education. Available at: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ekspertyza-3.pdf (29.11.2021)

Ostertágová A.,  Čokyna J. (2020). Hlavné zistenia z dotazníkového prieskumu v základných a stredných školách o priebehu dištančnej výučby v školskom roku 2019/2020. Dostupné online: https://digitalnakoalicia.sk/wpcontent/uploads/2020/09/Prieskum-IVP-o-priebehu-distancnej-vyucby-2020.pdf (29.11.2021).

Piotrowski, K., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2014). A must-have of a Good Teacher. Teenage development. Late adolescence. Place of publication: Warszawa.

Pavlas, T., Zatloukal, T., & Andrys, O. (2021). Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání v základních a středních školách. Přístupy a postupy škol na konci 2. pololetí školního roku 2020/2021. Czech School Inspectorate. Accessible from: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2021_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ-Navrat-zaku-k-prezencnimu-vzdelavani-v-ZS-a-SS-24-8-FINAL.pdf (29.11.2021).

Proniewski, M. (2014). Polityka rozwoju regionów peryferyjnych (Development policy of peripheral regions). Optimum Studia Ekonomiczne 6(72), p. 79–90.

Pusztai, G., & Győri, K. (2021). Learning Alone – a kapcsolati beágyazódás vizsgálata a távolléti oktatás alatt [Learning Alone - examining relationship embedding during distance learning.]. Educatio, 30(1), 112-125.

Pyżalski, J. (2021). Mental health and well-being of young people during the COVID-19 pandemic - an overview of the most significant issues, Abused child. Theory, Research, Practice, Vol 20, No 2.

Šepeľáková L. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Slovakia [unpublished].

STADAT (n.d.) GDP per capita. Retrieved from: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qpt014b.html?down=1100 (29.11.2021)

Šťastný V. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Czechia [unpublished].

Štatistický úrad SR. Regionálny hrubý domáci produkt na obyvateľa. (2021a). Available at: http://datacube.statistics.sk/#!/view/sk/VBD_SK_WIN/nu3002rr/v_nu3002rr_00_00_00_sk (29.11.2021).

Štatistický úrad SR. Priemerná mesačná mzda zamestnanca národného hospodárstva v 1. štvrťroku 2021. (2021b). Available at: Priemerná mesačná mzda zamestnanca národného hospodárstva v 1. štvrťroku 2021 (statistics.sk) (29.11.2021).

Ústredie práce, sociálnych vecía rodiny. Nezamestnanosť – mesačné štatistiky. (2021). Available at: https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/nezamestnanost-mesacne-statistiky/kopia-2020.html?page_id=1060197 (29.11.2021).

Velšic, M. (2021). Dištančné vzdelávanie optikou rodičov. Bratislava: IVO. Available at: https://www.ivo.sk/buxus/docs/publikacie/subory/Dist_vzdelavanie_deti.pdf (29.11.2021).

Walawender P. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Poland [unpublished].

Zahorska M. (2020). Sukces czy porażka zdalnego nauczania? Available at: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Sukces-czy-porazka-zdalnego-nauczania.pdf (29.11.2021)

Opublikowane

2022-01-12

Jak cytować

Liszka, D., & Walewander, P. (2022). Jak badać nierówności edukacyjne wynikające z edukacji zdalnej podczas pandemii covid-19? Badania w krajach Grupy Wyszechradzkiej (V4). Youth in Central and Eastern Europe, 8(12), 14–23. https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.14-23