Dekompozycja roli studenta jako efekt nauczania zdalnego. Narracje studentów pierwszych lat o doświadczeniach związanych z wchodzeniem w dorosłość w czasach pandemii

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9158

Słowa kluczowe:

rola studenta, pandemia, markery dorosłości, wschodząca dorosłość, pokolenie

Abstrakt

W artykule przedstawione zostaną sposoby funkcjonowania studentów pierwszych lat, którzy rozpoczęli studia na Uniwersytecie Zielonogórskim w roku akademickim 2020/2021. Wówczas w Polsce na wszystkich uczelniach obowiązywała nauka zdalna, prowadzona z zastosowaniem odpowiednich narzędzi internetowych. Zasadne wydawało się pytanie o konsekwencje takiej sytuacji dla studentów. W warunkach normalnych podjęcie nauki w szkole wyższej wiąże się często z wyprowadzką z domu, podjęciem dodatkowej pracy, większym zakresem samodzielności, tj. wystąpieniem klasycznych markerów dorosłości. W warunkach pandemii ten proces nawet się nie rozpoczął. Studenci pozostali w swoich domach pod opieką rodziców. Stawiamy tezę, iż zdalna edukacja spowodowała dekompozycję klasycznych desygnatów roli studenta. Po zakończeniu fazy adolescencji i zamknięciu/wygaśnięciu roli ucznia szkoły średniej nie nastąpiło przejście do roli studenta i do fazy wczesnej dorosłości w takim wymiarze, jak odbyłoby się to w trybie normalnym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamski, W. (1980). Typy orientacji starego i młodego pokolenia Polaków. Studia Socjologiczne, 1, 31–43.

Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood. A winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press.

Arnett, J. J. (2010). Adolescence and emerging adulthood. A cultural approach. New York: Pearson.

Arnett, J. J. (2016). Life Stage Concepts across History and Cultures: Proposal for a New Field on Indigenous Life Stages. Human Development, 59, 290–316.

Blau, P. M., Duncan, O. D (1967). The American Occupational Structure. New York: Willey Boston, Beacon Press.

Brzezińska, A. I. (2016). Dorastanie do dorosłości: odraczane czy opóźnione. W: A. I. Brzezińska, W. Syska (red.). Ścieżki wkraczania w dorosłość (s. 23–49). Poznań: Wyd. UAM.

Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. Czasopismo Psychologiczne, 16(2), 265–274.

Cuzzocrea, V., Krzaklewska, E., Cairns, D. (2021). There is no me, there is only us’: the Erasmus bubble as a transient form of transnational collectivity. W: V. Cuzzocrea, B. Gook, B. Schiermer (red.). Forms of Collective Engagement in Youth Transitions: A Global Perspective (s. 15–26). Leiden: Brill.

Czerka, E. (2005). Niedorosłość czy dorosłość alternatywna? Rozważania w kontekście odraczania dorosłości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(29), 85–93.

Czerka, E. (2007). Rodzinne uwarunkowania odraczania dorosłości u młodych mężczyzn. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Czerska-Shaw, K., Krzaklewska, E. (2021). The Super-Mobile Student: Educational Trajectories on the Move and Erasmus Mundus. W: D. Cairns (red.). The Palgrave Handbook of Youth Mobility and Educational Migration (s. 199–210). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo CeDeWu.

Eisenstadt, S. N. (1956). From Generation to Generation. London.

Griese, H. M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Habermas, J. (1971). Toward a rational society: students protest, science and politics. Boston: Beacon Press.

Hajduk, E. (1982). Przemiany społecznej osobowości. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Inglehart, R. (1995). Changing Values, Economic Development and Political Change. International Social Science Journal, 145.

Kiley, D. (2007). Syndrom Piotrusia Pana. O mężczyznach, którzy nigdy nie dorastają. Warszawa: Jacek Santorski & Co – Agencja Wydawnicza.

Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krzaklewska, E., Podgórska, K., Fazlagić, J., Kwiecińska-Zdrenka, M., Messyasz, K., Pustułka, P., Sarnowska, J., Szaban, D., Zielińska, M. (2021). Erasmus+ during the COVID-19 pandemic. The experiences of Erasmus students in Poland. Warszawa: Foundation for the Development of the Education System.

Linton, R. (1975). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipska, A., Zagórska, W. (2011). Stająca się dorosłość w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 16, 9–21.

Mach, B. W. (2003). Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989. Warszawa: ISP PAN.

Mannheim, K. (1943). The Problem of Youth in Modern Society, Diagnosis of our Times. Wartime Essays of a Sociologist. London: Kegan Paul, Trench,Trubner & CO., LTD.

Mannheim, K. (1952). The Problem of Generation. W: P. Kecskemeti (red.). Essays on the Sociology of Knowledge (s. 276–320). New York: Oxford University Press.

Marianowska, A. (2013). Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta. Edukacja Dorosłych, 1, 91–104.

Merton, R. K. (2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Niezgoda, M. (2014). Młodzież jako przedmiot zainteresowania socjologii. Rocznik Lubuski, t. 40, cz. 2a. Młodzież w czasach kryzysu ekonomicznego. Między edukacją i pracą, 43–57.

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sułek, A. (1983). Wartości życiowe dwóch pokoleń. Kultura i Społeczeństwo, 2, 73–87.

Sułek, A. (1988). Trzy pokolenia. Res Publica, 1, 27–32.

Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Szafraniec, K. (2001). Zmiana społeczna i konflikt pokoleń. Refleksje po-Mannheimowskie. Przegląd Socjologiczny, 3, 10–28 .

Szafraniec, K. (2010). Młode pokolenie i nowy ustrój. Warszawa: IRWiR PAN.

Szafraniec, K. (red.) (2019). Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania. Edukacyjne konieczności. Warszawa: Fundacja Batorego forumIdei.

Szczepański, J. (1997). Przedmowa. W: F. Znaniecki, Społeczna rola studenta uniwersytetu (s. 7–10). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Szmatka, J. (1989). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sztompka, P. (2004). Socjologia. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Trzop, B., Szaban, D. (2020). Zapiski Lubuszan „z czasów zarazy” 2020. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Tobiasz-Adamczyk, B., Brzyska, M., Grodzicki, T. (red.) (2019). Zaniedbanie i samo zaniedbanie osób starszych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Van de Welde, C. (2008). Devenir adulte. Sociologie comparée de la jeunesse en Europe [Być dorosłym. Socjologiczne studia porównawcze w Europie]. Paris: Presses Universitaires de France, Le Lien Social.

Wielecki, K. (1990). Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży. Studia Socjologiczne, 1–2 (116–117).

Wiszejko-Wierzbicka, D., Kwiatkowska, A. (2018). Wchodzenie w dorosłość. Ogólnopolskie badanie młodych Polaków w wieku 18–29 lat. Studia Socjologiczne, 2(229), 147–176.

Zielińska, M. (2006). Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.

Zielińska, M. (2017). Praca podczas studiów i jej wpływ na zmianę w rolach społecznych studenta uniwersytetu: Zarys problematyki. Acta

Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 11–29.

Zielińska, M. (2020). Gotowi na dorosłość? Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Zielińska, M., Wróbel, R. (2018). Socio-demographic aspects of “Emerging Adulthood” in the context of cultural changes in Poland compared to Europe [Socjo-demograficzne aspekty “wschodzącej dorosłości” w kontekście zmiany kulturowej w Polsce na tle Europy]. Rocznik Lubuski, 44, 1, 15–33.

Znaniecki, F. (1997). Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-30

Jak cytować

Trzop, B., & Zielińska, M. (2022). Dekompozycja roli studenta jako efekt nauczania zdalnego. Narracje studentów pierwszych lat o doświadczeniach związanych z wchodzeniem w dorosłość w czasach pandemii. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 37–47. https://doi.org/10.24917/ycee.9158